Forfatter: Jonas Wilmann

Forlag: Jonas Wilmann/Billedmontøren

Format: Roman, 139 sider

ISBN: ISBN 978-87-993310-0-0

Efterhånden virker det som om, at jeg får lov til at anmelde en del specielle ting her på  Metrord. Denne gang er det vores første anmeldelse af en dansk bog, skrevet på engelsk. Det drejer sig om den korte roman The End, skrevet af Jonas Wilmann (herefter forkortet JW).

Fra bagsiden:

In a not so distant future LOGIC has become the new religion. A mathematical approach to life; LOGIC without empathy. E.g. “I have a gun, so I kill you and take your money”.

Zeke is a man of his time sworn to the principles of LOGIC, but when he accidentally stumbles upon documents describing a past much different, his faith is shaken.

He crosses paths with teenage prostitute Zindy, and becomes obsessed with the idea, that she is the key to learning the old ways.

Zeke soon discovers he has opened a true Pandora’s Box, and a dark, painful journey begins…

The End er en bog, der omfavner mange genrer på samme tid. Der er et dystopisk fremtidssamfund hentet ud af science fiction-universer som Mad Max og computerspillet Fallout. Det krydrer JW med en god portion splatter og en smule romance. Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, placerer det romanen i de fantastiske og til tider udskældte genrer.

Hovedpersonen, Zeke, lever efter systemet LOGIC, der har taget religionens plads. I LOGICs verden er der en bunke redskaber, som alle lever efter. De er som følger:

FEAR – CHEAT – FIST – KNIFE – GUN – BOMB – SEX – SEX POWER

Oversat til en normal forståelsesverden, er det ganske enkelt den stærkestes ret. Den der har magten, bruger den til at undertvinge dem, der er svage. Dog har LOGIC-systemet den lille krølle, at der skal være en logisk grund til at tiltvinge sig retten. F.eks er der ingen grund til at slå nogen ihjel, hvis man ikke derved kan få noget ud af det. Her er forskellen på logik og nederdrægtighed vigtig. Selv om den uindviede tilskuer måske kan have lidt svært ved at se, hvad der er hvad.

Historien handler om Zeke, der er så hardcore at han kan undvære sine nosser. Han har altid levet efter LOGICs budskab, men et møde med nogle gamle breve ryster hans tro. Derfor bliver han kastet ud i en række hændelser, der til at begynde med virker rimeligt tilforladelige, men som efterhånden kommer til at omhandle meget store ting. Hvem er det egentlig, der har magten i denne verden, og hvad foregår der i kulissen.  Er Zeke et tandhjul, eller manden der styrer maskinen?

Bogen er skrevet på engelsk, hvilket JW i det store og hele slipper ganske godt fra. Der er småfejl diverse steder, samt nogle fordanskninger, men slutresultatet fungerer. Sprogligt er JW meget handlingsbaseret, og dvæler sjældent ved detaljer.

The End vil desværre meget mere, end den egentlig formår. JW har nogle rigtig gode ideer, men det virker næsten som om, at han har haft for mange. På 139 sider klemmer han et handlingsforløb ind, der burde være strukket til mindst det dobbelte.  Det gør bogen meget actionpræget, men samtidig medfører det komprimerede format, at de enkelte situationer flyder alt for meget sammen. Som læser har man også nogle gange svært ved at se, hvordan den ene situation præcis hænger sammen med den næste.

Ligeledes tænker jeg meget på personernes sprog. Zindy, historiens anden hovedperson, har hele sit liv været luder for alle og enhver. Alligevel har hun et ordforråd og en måde at tale på, der mere henleder tankerne på en veluddannet kvinde i midttrediverne. Det er svært for mig at acceptere, at en gadeluder i et postapokalyptisk samfund fyrer følgende sætning af: “It may seem like you are mocking the less fortunate”. Netop det meget pæne sprog virker malplaceret i forhold til den verden, JW har skabt.  Selvfølgelig rammer han også noget af tiden en mere passende lingo, men som en helhed er han ikke konsekvent, og det er ærgerligt.

Som allerede nævnt, vil The End meget, og jeg aner et klart potentiale i bogen.  Jeg tror, at hvis JW anvender bogen som en synopse, vil han kunne forbedre og styrke historien i væsentlig grad.  Mulighederne i LOGIC-systemet er ganske gode, og jeg ville gerne se det komme mere til sin ret, gennem en mere ekspansiv historie.

Jonas Wilman er født i 1979 og har skrevet science fiction, fantasy og horror i mange år. Ligeledes laver han tegneserier, som man, sammen med hans andre projekter, kan få et glimt af på hans hjemmeside http://www.jonaswilmann.dk/

Anmeldt af A.Silvestri