densortebogabsinthForfatter: Christoffer Gertz Bech
Titel: Den Sorte Bog om Absinth
Forlag: Dark Lights

Genre: Faglitteratur

ISBN: 9788792657039

For to måneder siden fik jeg fat i en kopi af Christoffer Gertz Bechs (herefter kaldet CGB) bog om absint. Siden da har jeg  gumlet den igennem to gange, og som udgangspunkt fortryder jeg ingen af gangene.  Jeg har valgt at kalde Den Sorte Bog om Absint (herefter kaldet BA) for faglitteratur, selv om det sagtens vil kunne beskrives som et opslagsværk. Undervejs i anmeldelsen vil jeg referere til det som begge dele.

BA er femte bog i en ny serie, som forlaget Darklights har valgt at sende ud i verden. Konceptet er “et skriveprojekt udskrevet af forlaget med tanke på små, skæve bøger i et handy format og til en overkommelig pris”. Samtidig var ideen, at emnerne skulle præsenteres på en utraditionel måde eller handle om utraditionelle emner. Det sidstnævnte er uden tvivl blevet opfyldt i BAs tilfælde.

Jeg var knapt kommet igang med bogen, før det gik op for mig, hvor stor en kærlighed CGB havde til sit emne, og efterhånden som bogen skred frem, stod det også klart at den kærlighed var solidt understøttet af en massiv viden.  Hver eneste side strømmede næsten over i fortælleglæde og videregiven af fakta om absint. Det var i alle afkroge. Fra brygmetoder til den korrekte blanding, fra litterære citater til historiske facts. Endvidere bliver den noget misforståede fortællling om Van Gogh og det næsten proverbielle øre også taget under kærlig behandling – en bemærkning, jeg tror vil falde i manges smag.

CGB har tidligere skrevet en del digte, og hist og her smitter det af på hans sprog. Han forfalder kun meget sjældent til tørvetriller-fakta, og fortæller istedet historierne i et farverigt sprog, der dog ikke på noget tidspunkt kammer over i det pompøse eller det krukkede. Det gør, at man læser bogen som var den en roman, i et flydende stræk.  Retrospektivt er jeg dog ikke helt sikker på, at det er den måde man skal læse bogen. At anvende den som opslagsværk, og fiske godbidder frem en for en, kan sagtens være en langt bedre vej til større indsigt i emnet.

Men netop godbidderne er mit første ankepunkt i forhold til BA. For det første er der ikke sidetal i bogen, hvilket gør det vanskeligt at slå ned på udvalgte passager. For det andet optræder der et par gange nogle delvise gentagelser, og det forvirrer lidt.  Det bringer mig til mit andet ankepunkt. Jeg kan ikke helt finde en systematik i hvordan CGB har delt bogen ind. Der er femten underafsnit, men de flyder ofte sammen.  Bl.a. tænkte jeg, at det ville have været på sin plads at sætte afsnittet “Absintens oprindelse” forrest i bogen og henvise afsnittet “Servering” til nogle af bogens sidste afsnit.

Hvorfor så det ? Fordi jeg (med hensyn til bøger) er stokkonservativ, og mener at jeg godt vil kende en hel del til den grønne drik, før jeg overhovedet binder an med at servere den. Som allerede nævnt, har CGB fundet en del litterære citater, der alle omhandler absint. Dem ville jeg gerne have set samlet i et afsnit, istedet for at de var spredt rundt omkring i bogen. Jeg tænker, at hvis de var samlet, ville de påvirke hinanden og derved veje endnu tungere.

Disse ting ændrer ikke på, at CGB har skrevet en god, lille bog, der samtidig passer i inderlommen. Der er meget få bøger om absint på dansk, og jeg tror at den sorte sag her vil komme til sin ret. Jeg er meget glad for et af de sidste afsnit “Vejledning for absint-entusiaster” , der virkelig slår hovedet på sømmet og runder (næsten) bogen elegant af. Et sidste plus skal også gives til CGB’s egne illustrationer, der hist og her dukker op i bogen.

Christoffer Gertz Bech er født engang i halvfjerdserne, og har foruden BA udgivet digtsamlingen Grøn for bouzouki og klarinet på Tiderne Skifter.

Anmeldt af A.Silvestri